مرحوم خلخالی و دموکراسی

  در چند روز گذشته، خبر فوت حجت الاسلام خلخالی واکنشهای گوناگونی در بين مردم داشته است. عجيبتر از همه، اظهار خشنودی برخی افراد است که خود را طرفدار حاکميت دموکراسی می دانند. 

متأسفانه بعضی از ما ايرانيها خيلی زود دچار فراموشی می شويم. دموکراتهايی که خلخالی را بخاطر  اعدام وابستگان رژيم پهلوی و عناصر ضدانقلاب شماتت می کنند، اگر قدری به ذهن خود فشار بياورند به ياد خواهند آورد که زمانی خودشان حامی اعدامهای انقلابی او بوده اند. اگر هم اين دموکراتها سن و سالشان به اين حرفها نمی رسد، می توانند از والدين خود سؤال کنند. آنوقت متوجه خواهند شد که پدر و مادرشان جزو کسانی بوده اند که در همان سالها شعار «فلانی اعدام بايد گردد»شان گوش فلک را کر کرده بود.

مگر مرحوم خلخالی در آن سالها به جز من و شما و يا پدران و مادران ما و اکثريت مردم ايران پشتوانه و مشوّق ديگری برای اعدامها داشته است؟

آيا غير از اين است که پس از انتشار خبر اعدام امثال هويداها ، مردم - همه مردم- به خيابانها می ريختند ، الله اکبر سر ميدادند ، شيرينی پخش می کردند و پايکوبی می کردند؟
آيا غير از اين است که بعضی از وابستگان رژيم شاهنشاهي، پيش از آنکه بازداشت شوند، توسط خود مردم در کوچه ها و خيابانها اعدام شدند؟
آيا اينطور نبوده است که بسياری از ما (مايی که امروز از مرگ اولين حاکم شرع انقلاب خوشحاليم)، زمانی آنقدر انقلابی و دو آتشه بوديم که از مماشات و سهل گيری انقلاب اسلامی با طاغوتيان گلايه می کرديم و حجم اعدامها را ناکافی می دانستيم؟

خودمان را به آن راه نزنيم! اعدامهای اول انقلاب از پشتوانه قوی مردمی برخوردار بود و احکامی که مرحوم خلخالی صادر می کرد کاملاً منطبق با دموکراسی بود.

يا بايد طرفدار دموکراسی باشيم و به عوارض آن (از جمله اعدامهای انقلابی) تن دهيم و يا اگر می خواهيم اعدامها را محکوم کنيم ، بايد بپذيريم که دموکراسی چيز خوبی نيست.

خوشبختانه من هم با دموکراسی مخالفم و هم اعدام شدگان را (که افرادی جنايتکار بودند) مستحق مرگ می دانم.

***
مجيد انصاری در مجلس ترحيم حجت الاسلام خلخالی: چرا وقتي مي نويسند ، آقاي خلخالي دستور اعدام 20 نفر را در پاوه داد ، نمي گويند آن افراد پوست سر مردم را مي كندند و كشور را در معرض تجزيه قرار داده بودند؟

/ 29 نظر / 13 بازدید
نمایش نظرات قبلی
اشکان

و چیز دیگری خدمت آره؛ دوست گرامی مهمترین دلیل من برای اینکه اقوامی مانند کرد و بلوچ موافق انقلاب به شیوه اسلامی نبودند همانا مقاومتهای چندین ساله ایشان در برابر دولت مرکزی بوده که حتی هم اکنون نیز در بسیاری نقاط درگیریهای خاموشی ادامه دارد و ایشان هنوز هم از دولت مرکزی تبعیت نمی کنند.

اشکان

اما جناب آره عزیز. من در هیچ کجای پیامم مدعی نشده ام که بیشتر مردم مخالف انقلاب بوده اند. بلکه منظور از اینکه بیشتر مردم موافق نبوده اند این است که اکثریت خاموش بودند.اما نکته دیگری برای مریم اینکه باید به من بگویند چگونه و چه کسانی هنگامی که در کردستان مردم قصابی می شدند به آنجا رفته و آرای مردم را برای انتخابات جمع کرده؟ یا اینکه آیا باید آرای مجاهدین خلق را نیز که هنوز آرمانشان جمهوری اسلامی است( یا دموکراتیک اسلامی) باید جزئی از آرای موافقان به حساب آورد در حالی که نه تنها ایشان بلکه هیچ کس دیگری نیز نمی دانست جمهوری اسلامی مد نظر خمینی چیست؟ یا اینکه هنگامی که به هواداران جمهوری لیبرال اجازه رای دادن به خواسته شان داده نمی شود و ایشان نیز که با خود می اندیشند که جمهوری از هر نوعش بهتر از پادشاهی است و در آن شرایط احساسی که تنها نمی خواهند شاه به ایران بازگردد به جمهوری اسلامی رای می دهند باید از هواداران این نوع حکومت باشند؟

مريم

سلام . خيلی ممنون از راهنماييتون . فقط خيلی برام عجيب بود چون فکر می کنم تا به حال هر تصويری که به عنوان مسجد الاقصی حتی در تلويزيون ديده بودم تصوير همون مسجد با گنبد طلايی ( قبه الصخره ) بوده يا شايدم من اشتباه کردم و دقت نکرده بودم. در هر حال متشکرم. خداحافظ

sahar

حرفهای شما درست!اما مگر شما آن زمان بوديد و ديديد وشنيده ايد که پدر ومادران ما شعار می دادند ويا موافق بودند...به قول ان دوست عزيز اکثر مردم سکوت می کردند...من فقط همين را می دانم که تو يک سپاهی بيشتر نيستی!

مهدی

وبلاگ خبر گزاری بام ايران منتظر نظرات و ÷یشنهادات شماست....................... شامل مقالاتی ........................... سفیران خشونت و برهنگی........... طلایه داران عزت............. شبکه های جاسوسی ماهواره ای............. جنگ روانی در جنگ تحمیلی............... تروریست کیست............... زنئگی نامه آیت الله حکیم............... و...........

چشمه

طرفداري از خلخالي در ميان مردم به همين حرفها خلاصه نميشد بلكه مردم طرفدار اعدامهاي او در مبارزه با مواد مخدر بودند و وقتي كنار رفت مردم منتظر بودند در مبارزه با گران فروشي خلخالي پيش قدم شود و گرانفروشان را اعدام كند. البته به عقيده بنده مشي او اشتباه بود و بهتر بود فقط با گل درشتها در ميفتاد و از كوچكتر ها ميگذشت ولي جنگ خلخالي با تجزيه طلبان كرد و بلكه با نيروهايي كه در تركمن صحرا از طرف شوروي حمايت ميشدند باعث شد كه ايران در مرزهاي خاكي خود حفظ شود. راستي يه نفر اين هفته گذشته از طرف شما چندين پيام بي ادبانه برايم نوشته بود كه پاك كردم. گفتم شايد براي ديگران هم از طرف شما پيغام بگذارد.

شهيد زنده

پیام فضلی نژاد : برای تاریخ هم نمی خواهید خطایی از آن خطاها را بازگویید ؟ صادق خلخالی : تاریخ باید نماد دلاوری های انقلابیون باشد ، حالا خطاهایشان را که نباید بزرگ کرد. مثلا اینکه پاسداران یک برادر دوقلو را به جای دیگری آورده اند و من اعدامش کرده ام ، اینکه نکته مهمی نیست یا مثلا یک گروه بودند که آخر سال 59 فکر می کنم دستگیر کردند که اساسا اسلامی بودند ، اما خب به ما گفتند که اینها مارکسیست هستند و من بدون فوت وقت از دم تیغ گذراندمشان. بعد هم اعلام کردیم اینان در صف شهدای انقلاب هستند و حقیقتا هم دروغ نگفتیم...

omid

‌Be ZAHRA khanoome gol begooid ke an zahraye avale enghelab vojood dasht va aksash ra dar haman rooznamehaye avale enghelab andakhte boodand. va inke agar be tajavoz dar zendanhaye rejim eteghad nadari be mosahebeye aghaye gilani ba simaye jomhooriye eslami dar sale 1360 morajee konid va pasookhe ishan ra dar morede edame dokhtarane 13 sale beshnavid. ishan farmoodand ke chon dokhtare bakere masoom ast anha ra ghabl az edam be aghde baradarane pasdar dar miavarand ta dar vaghte edam bakere nabashand. agar in tajavoz nist pas chist? dar morede pedaret va doostesh ham vaghean moteasefam vali bedoon ke amare shekanje va edam dar zamane rejime ghabl dar moghayese be rejime eslam be hich chizi hesab nemishe. khosh bashi

سیامک

خلخالی یه خونخوار بود یه آدم عقده ای روانی که قصد داشت تخت جمشید رو نابود کنه لعنت به روحش